lazy_flyer (lazy_flyer) wrote,
lazy_flyer
lazy_flyer

Торжества алгоритмов псто...

Политех Цюриха ( ETH Zurich ) продолжает доставлять своими разработками.

Импеллерный коптрер с УВТ они уже показывали, а теперь...

The IDSC Tailsitter has been designed at the Institute for Dynamic Systems and Control, ETH Zurich, as a testbed for novel control algorithms for tailsitter vehicles. The goal of the project is to develop controllers that enable agile and robust flight for all flight regimes, such that the full potential of these vehicles can be exploited.



The airframe of the vehicle is based on a Clark Y profile and designed such that for regular flight the pitching moment vanishes for zero flap angle, and such that the aerodynamic neutral point coincides with the vehicle’s center of gravity. The objective of this design is to allow agile maneuvers for all flight regimes and to avoid flap angle saturation problems caused by large trim angles.

Простота конструкции приятно удивляет.

The internal structure of the vehicle is built upon a core of a carbon sandwich composite material. The motors and servos are attached to the core using 3D-printed mountings, where the servos are placed such that they can be directly connected to the flaps. Further, a set of wing profile ribs and two carbon fiber tubes on the side for protection are mounted to the core structure. The electronics are placed at the center of the vehicle, and the battery at the front such that the center of gravity is at the desired position. All parts of the vehicle are screwed together (no glue is used), in order to simplify the replacement of broken components. The tailsitter’s wingspan is 48cm and the total weight is 150g.

Очень интересная конструкция, нужно задуматься над повторением. Если сделать жёсткий каркас и на него натянуть тонкую корочку как делают свободники, может получится изумительно лёгкое леталово. Не даром говорят - всё новое уже придумали до нас и успешно забыли.
Но больше всего удивляет работа прогеров и математиков. Понятно, что вычислительных мощей там выше головы, но совместить в одном стакане алгоритмы коптера и самолёта - это да, доставляет неимоверно.



Technical details

  • Airframe: Custom design based on a Clark Y profile

  • Electronics: Custom design using a Cortex M4F microprocessor

  • Battery: Thunder Power RC G8 Pro Lite 25C LiPo 480mAh 2S

  • Motors: Hacker A05-13S

  • Motor controllers: Dys SN20A Mini ESCs with SimonK firmware

  • Propellers: 5×3 GWS EP-5030

  • Flap servos: MKS DS65K


Tags: Беспелотнеги, Феерично
Subscribe

  • ППКС псто...

    Не только лишь все знают, что не любить белорусских ( а в особенности - минских ) водителей просто физически невозможно. Не раз о этом писал и…

  • Менталитета псто...

    Не только лишь все знают, что за электричеством будущее. И приблизить его (будущее) можно прямо немедленно, пересев на электрическую машинку. И…

  • Выездов псто...

    Вы как хотите, а я поехал. Вот сюда.

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 16 comments

  • ППКС псто...

    Не только лишь все знают, что не любить белорусских ( а в особенности - минских ) водителей просто физически невозможно. Не раз о этом писал и…

  • Менталитета псто...

    Не только лишь все знают, что за электричеством будущее. И приблизить его (будущее) можно прямо немедленно, пересев на электрическую машинку. И…

  • Выездов псто...

    Вы как хотите, а я поехал. Вот сюда.