lazy_flyer (lazy_flyer) wrote,
lazy_flyer
lazy_flyer

Повреждений псто...

И снова я о своём, о больной теме - о безопасности полётов. А точнее - о возможных последствиях столкновений беспилотников с пилотируемыми аппаратами.
Буквально на днях опубликовали совместный доклад The Federal Aviation Administration (FAA) и Alliance for System Safety of UAS through Research Excellence (ASSURE) по результатам исследований и симуляций подобных ситуаций.


Авторы пишут, что результаты столкновений птиц и летательных аппаратов хорошо исследованы и документированы.

“While the effects of bird impacts on airplanes are well documented, little is known about the effects of more rigid and higher mass sUAS on aircraft structures and propulsion systems,” said Mississippi State University’s Marty Rogers, the Director of ASSURE. “The results of this work are critical to the safety of commercial air travel here in the United States and around the world.”

Но беспилотник - не птица, большей частью сделанная из воды. И не совсем корректно использовать те-же нормы для возможных столкновений с беспилотниками.

Commercial aircraft manufacturers design aircraft structural components to withstand bird strikes from birds up to eight pounds for the empennage and four pounds for windscreen. ASSURE simulations show sUAS collisions inflict more physical damage than that of an equivalent size and speed bird-strike. sUAS components are much stiffer than birds, which are mostly composed of water. Therefore, bird-strike certification regulations are not appropriate for unmanned aircraft. Additionally, regulators do not require and manufacturers do not design commercial and business aircraft to withstand collisions from other aircraft.

Поэтому исследователи разработали несколько сценариев столкновений и провели детальные симуляции последствий.

The commercial narrow-body air transport selected was characteristic of a Boeing B737 and an Airbus A320 aircraft, which represent 70% of the commercial aircraft fleet. The business jet model represented a Learjet 30/40/50. Similarly, the team selected a small quadcopter and a light fixed-winged unmanned aircraft as representative of the most-likely threats to manned aircraft.
Researchers determined the areas of manned aircraft most likely to be impacted as being the leading edges of wings, vertical and horizontal stabilizers, and windscreens.


Результаты далеки от оптимизма, который подняли на знамя владельцы коптеров и самолётиков. Например, по результатам симуляции попадания беспилотника в двигатель пишут вот такое: So even for the case where there is only minor damage to the fan, the engine might not survive the UAV ingestion.

Полный текст с картинками находится вот здесь - ASSURE UAS Airborne Collision Severity Evaluation Final Report.

Tags: Авиация, Безопастность полётов, Беспелотнеги
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Предпятничной музыки псто...

    Хардроковый блюз? Да легко!

  • Наводнений псто...

    Не только лишь все знают, как восхитительны наводнения последних недель в Европе. Но мало кто задумывался о истинных причинах такого положения дел.…

  • Принадлежности псто...

    Не только лишь все знают, что Украина - не Россия, а уже тем более украинец - не русский. Но вот в 1879 году австрийские этнографы ( а конкретно -…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 2 comments